Visas pasaulis yra teatras… Šią Šekspyro frazę žino visi.
Tačiau nedaug kas prisimena jos tęsinį:
Visas pasaulis yra teatras.
Jame ir moterys, ir vyrai – visi aktoriai.
Jie turi savo pasirodymus,
Ir kiekvienas atlieka ne vieną vaidmenį.
Genialusis Šekspyras atrado, kad kiekvienas iš mūsų galime atlikti daugybę vaidmenų, kurie apibūdina mūsų unikalumą: viršininkas darbe, vairuotojas pakeliui namo, aistringas gerbėjas prie televizoriaus, netikęs valytojas savo kambaryje…
Vieni svarbesnių vaidmenų mūsų repertuare yra seksualiniai vaidmenys. Klausydamiesi, skaitydami ir tiesiog stebėdami kitus žmones, sužinome, kad galime būti: „seksualiniai čiužiniai“ ir „seksualiniai reguliuotojai“, „seksualiniai lavonai“ ir „seksualiniai žudikai“, „seksualinės pardavėjos“ ir „seksualinės provokatorės“, „seksualiniai tinginiai“ ir „seksualinės paleistuvės“… Seksualiniams vaidmenims apibūdinti naudojama daug metaforų, kurios leidžia trumpai ir talpiai „pagauti“ seksualinio elgesio specifiką.
Bet čia yra viena problema: yra aprašymas, bet nėra mokymo! Seksualinio elgesio nemokoma nei namuose, nei mokykloje. Skirtingai nei kitose gyvenimo srityse, kur nuo ankstyvos vaikystės sulaukiame komentarų – grįžtamojo ryšio – apie savo veiksmus, išvaizdą, manieras ir juos koreguojame („Merginos nesimuša!“, „Berniukai neverkia!“, „Taip elgtis jums netinka“, „Taip elgtis nepadoru“) seksualumo srityje mūsų elgesio niekas nekomentuoja. Ir mes tarsi sustingstame labai ankstyvame vystymosi etape. Ar tai, ką darome, yra gerai ar blogai? Teisinga ar neteisinga? Ar tai įmanoma ar ne? Dievas žino… O būna, kad profesorius palieka savo protingą gražią žmoną dėl namų tvarkytojos, nes lovoje ji yra profesorė, o žmona buvo išmokyta, kad «lady doesn’t move» – tikra ponia negali judėti lovoje…
Dėl skurdaus Seksualinių vaidmenų repertuaro griūna šeimos, vienas kitą mylinčių žmonių likimai staigiai keičiasi. Liūdna, bet kartu ir nuostabu – nes viso to galima išmokti! Jei mergina nemoka gaminti, o jos išrinktajam svarbu, kad ant stalo būtų naminis pyragas, ji išmoksta minkyti tešlą ir gaminti įdarą. Jei vyras pasako merginai: „Aš esu senas kareivis, Donna Rosa, ir aš nežinau meilės žodžių“, o jai reikia šių žodžių, jis išmoksta juos tarti. Jeigu…
Bet ką ten „jeigu“ – susitarti galima dėl visko, su sąlyga, kad supranti, kas esi ir kuo gali tapti. Įsivaizduokite, kad kiekvieną dieną gaminate tą patį patiekalą ir vaišinate juo savo žmoną/vyrą. Po kurio laiko ji/jis kauks ir arba eis valgyti kur nors kitur – į valgyklą, pas mamą, pas gimines, arba reikalaus, kad valgiaraštį paįvairintumėte. O sekse? Prisiminkite savo seksą su nuolatiniu partneriu. Ar jis išsiskiria savo įvairove ir kulinariniais malonumais, ar yra nuolatinis siūlomų patiekalų sąrašas? Ar bandėte jį pakeisti? Kaip manote apie maistą „iš šono“? Į visus šiuos klausimus reikia atsakyti sąžiningai. Ir tada pagalvokime: kokie seksualiniai vaidmenys mano repertuare?
Seksualiniai vaidmenys mūsų gyvenime atsiranda gana vėlai ir yra „pastatyti“ ant jau įvaldyto socialinio elgesio. Pabandykime aptarti standartinį, „bazinį“ socialinių ir seksualinių vaidmenų rinkinį, būdingą kiekvienam žmogui.
Taigi pirmiausia pakalbėkime apie moteris. Kas ji gali būti vyro atžvilgiu?
VAIDMUO – MAMA
Pats pirmasis moters vaidmuo, su kuriuo į šį pasaulį supažindinamas vaikas, yra mamos vaidmuo. Motina yra Visata, tai yra gyvenimas, tai yra meilė. Tačiau tai taip pat yra didžiulė galia žmogui. Jei jūsų pagrindinis seksualinis vaidmuo yra Moters-Motinos vaidmuo, tai tik Vyras-Sūnus jums tinka kaip partneris. Jūs turite kontrolinį akcijų paketą. Moteris-Mama, jei norės, gailėsis, sutiks, leis Vyrui-Sūnui gauti savo seksualinius džiaugsmus-žaislus. Ir jei „berniukas“ elgėsi blogai, jis bus nubaustas. Moteris-Motina kontroliuoja ir priima sprendimus seksualinėje sferoje, būtent ji vertina – tai yra tiesiogine prasme vertina savo partnerį.
Filme „Vyras pagal iškvietimą“ motiniška moteris sako žodžius, kurie turėtų „užvesti“ vyrą. Tačiau kai ji vangiai sako: „Ar tu kada nors esi įmetęs degtuką į ugnikalnio žiotis?“, „Ar kada nors statei dviratį į lėktuvo angarą?“, tampa akivaizdu, kad berniukas su savo mažu „degtuku“ ir „dviratuku“ neturi pretenduoti į mamos makštį… Iš ten išėjo, ten ir nuskęs…
Kiekviena mergina prieš akis turi motiniško elgesio modelį. Deja, jeigu tai yra vienintelis galimas jos seksualinis vaidmuo, seksas tampa pareiga, kasdienybe, nes tai visuomet bus teisinga, pagal grafiką, o laikui bėgant jo nebeliks…
VAIDMUO – DUKRA
Vyrui dukra visada yra maža mergaitė. Nesvarbu, kiek jai metų – penkeri ar penkiasdešimt penkeri, ji yra priklausoma nuo vyro. Dukros skirtingos – ekscentriškos ir kaprizingos, gundančios ir provokuojančios – prisiminkime kad ir Nabokovo „Lolitą“. Būdingas jų bruožas – infantiliškumas.
Vyrui atrodo, kad jis turi daug jėgų, bet dažnai santykiai su Moterimi-Dukra yra santykiai, kai „uodega šunį valdo“. Moteris-Dukra gali būti labai miela ir seksuali – būtent ji gali „naiviai“ pasiūlyti ką nors neįprasto, kuo vyras apsidžiaugs. Ji žaidžia ir linksminasi, tačiau nėra pasiruošusi prisiimti atsakomybės už brandžius santykius. Būtent Moteris-Dukra sekso metu staiga pradeda elgtis ir nori ledų (šampano, austrių – matė per televizorių), o jei negaus, supyks, įsižeis ir eis miegoti. Ši dukra manipuliuos ir darys viską, kad gautų tai, ko nori. Ji žaisminga ir linksma, gudri ir miela… Bet Moteris-Dukra – lytiškai nesubrendęs individas. Ir jei esi pasiruošęs būti griežtu arba atlaidžiu Vyru-Tėvu, nešdamas visą santykių naštą, tada tau tokia partnerystė tinka… Nors kartais visi nori turėti šalia ne mažą mergaitę, o suaugusią moterį. .
VAIDMUO – SESUO
Brolio ir sesers registro santykiai yra beveik kiekvieno žmogaus patirtis. Su seksualine partnere-seserimi vyras jaučia giminystės jausmą. Jie yra iš tos pačios kultūrinės aplinkos, jie, kaip ir „Mauglyje“, yra „to paties kraujo“ žmonės. Tačiau tiek psichologiniai tyrimai, tiek kasdienė patirtis rodo, kad tarp siblingų – taip vadinami broliai ir seserys – dažnai vyksta konkurencija, dėl kurios galios pagrindu gali kilti konfliktai.
Bendraujant su Moterimi-Seserimi yra dar vieni spąstai. Viena vertus, partneriai lygūs, vienas kitą supranta – ir tai yra gerai. Kita vertus, seksualiniam potraukiui ir susijaudinimui labai svarbu, kad vyras ir moteris liktų „svetimi“. Kai tik seksualinis partneris tampa pažįstamas, suprantamas ir artimas, jis, paradoksalu, nustoja jaudinti. Todėl seksualiniai santykiai su Moterimi-Seserimi netrunka ilgai – arba tai amžini santykiai, kur seksas užima labai mažai vietos.
VAIDMUO – DRAUGĖ
Šis moters vaidmuo svarbus kiekvieno vyro vystymęsi. Ji panaši į seserį, bet, skirtingai nei ji, nėra kraujo giminaitė. Draugystės santykiai grindžiami artumu, bendrais interesais, tarpusavio supratimu. Seksualiniai santykiai su Moterimi-Drauge gali būti gilūs ir įdomūs, tačiau vis tiek pagrindinis akcentas juose yra ne fiziškumas, o dvasingumas. Juk ne veltui skirstoma į „drauges“ ir „mergaites“ – su draugėmis dažniausiai nesileidžiama į intymius santykius. Kartais puikūs seksualiniai santykiai išauga iš ilgalaikės draugystės – jei draugai sugeba kalbėti apie seksualinį intymumą. Tačiau dažnai vyro gyvenime su tokio tipo moterimi seksas paprastai tampa fonu. Seksualiniai santykiai su mergina yra geri, kai jie nėra svarbūs – taigi, desertas, kuris pagrindiniam patiekalui nieko nereiškia. Jei seksas tau yra pirmas ar antras dalykas, pietauti teks kitur…
VAIDMUO – MEILUŽĖ
Kaip ir Moteris-Sesuo ir Moteris-Draugė, Moteris-Meilužė vyrui yra vienodo statuso personažas, skirtingai nei Moteris-Mama ir Moteris-Dukra. Kaip jau aišku iš paties seksualinio vaidmens pavadinimo, pagrindinis dalykas santykiuose su ja yra meilė visose jos apraiškose, pirmiausia kūniškais aspektais. Su Moterimi-Meiluže galima mylėtis – ir daryti tai su džiaugsmu. Dvasinė pusė nėra tokia svarbi (nors ji visada svarbi, kad ir kaip gudrautume). Tačiau kartais tiesiog geras seksas yra svarbesnis už gilų bendravimą.
Moteris-Meilužė – moteris, kuri įgalina vyrą pajusti savo išskirtinumą ir unikalumą, seksualinį patrauklumą ir vyrišką galią.
Garsiajame Françoise Sagan romane „Ar tu myli Brahmsą?“ pagrindinis veikėjas Rogeris, senas infantilus berniukas, jau seniai nebejaučia aistros pagrindinei veikėjai Paulai. Jam ji – viską atleidžianti mama, supratinga sesuo, negalinti išduoti dukters… O su savo eiline meiluže Maisy jis dvi dienas neišeina iš viešbučio kambario, užsiimdamas beprotišku seksu. Rogeris negali gyventi be Paulos, tačiau jam trūksta aistros ir noro. Štai kodėl tokie svarbūs seksualiniai santykiai, kuriuose gali būti savimi, būti atviram su partneriu ir tiesiog mėgautis seksu – be įsipareigojimų, be kaltės jausmo, be pykčio…
VAIDMUO – ŽMONA
Tai vaidmuo, kuriame pagrindinis akcentas yra produktyvus seksualumas, nukreiptas į giminės pratęsimą. Žmonos užduotys yra saugoti židinį, rūpintis namais, auginti vaikus… Žmona turi didelę valdžią savo vyrui, o jis su ja yra giminaitis – ne pagal kraują, o pagal įstatymą. Santykiuose su žmona yra nustatytas seksas, tačiau kaip ir viskas, ką vyras turi daryti – priešingai nei jis nori, seksas su žmona dažnai yra „sugadinamas“ dėl aukščiau paminėtų priežasčių. Socialinis vaidmuo vyrauja prieš seksualinį. Žmona, kaip seksualinė partnerė, turi rūpintis vyru, kad tiek namuose, tiek lovoje jis neliktų „alkanas“ (kitaip ims vaikščioti po „valgyklas“). Kaip ir viskas, kas daroma iš pareigos, žmonos seksualumas nuo to labai nukenčia. Vyras priklauso žmonai, žmona – vyrui – jokios romantikos, jokio žaidimo. Ne veltui sakoma, kad pokštuose žmona visada stengiasi nuslinkti pas meilužį, o vyras – į komandiruotę.
Liaudies išmintis atspindi tikrovę – formalizuotas seksualinis kontaktas, apkrautas abipusiais įsipareigojimais, dažnai nekelia aistros ir malonumo.
Taip atrodo „pagrindiniai“ vaidmenys, likusieji – tik jų „dariniai“.
Panašiai galima apibūdinti ir vyriškus vaidmenis moters atžvilgiu: Vyras-Tėvas, Vyras-Sūnus, Vyras-Brolis, Vyras-Draugas, Vyras-Meilužis, Vyras-Sutuoktinis. Kai kurie iš jų gali sudaryti gana sėkmingus derinius: pavyzdžiui, Moteris-Motina ir Vyras-Sūnus, Vyras-Tėvas ir Moteris-dukra gali sudaryti stabilią seksualinę porą. O kaip Vyras-Tėvas jaučiasi seksualiniuose santykiuose su Moterimi-meiluže? O Vyras-Draugas – su Moterimi-Drauge?
Deja, nė vienas seksualinis vaidmuo nėra tobulas ir negali paversti žmogaus „universaliu seksualiniu partneriu“.
O ką daryti, jeigu supranti, kad seksualiniuose santykiuose esu prisiėmęs tas pačias funkcijas, nuolat vaidinu tą patį vaidmenį?
Yra tik viena išeitis – tobulėti ir keistis. Mūsų ištekliai dažnai yra „paslėpti“ poliarinėje (priešingoje), nepasireiškusioje mūsų Aš dalyje.
Norėdami juos rasti, atlikite paprastą veiksmą. Paimkite tuščią popieriaus lapą ir užsirašykite keletą žodžių, apibūdinančių jus kaip seksualinį partnerį. Pavyzdžiui: reiklus; žinau, ko noriu; aktyvus; kontroliuojantis. Dabar paverskite šiuos bruožus į priešingus: neryžtingas, pasyvūs, nepasitikintis savimi, galintis suteikti partneriui galią. Pasistenkite tokie būti – kad ir kelias minutes… Pasistenkite pasiduoti – ir nekontroliuokite… Tai gali būti labai įdomus eksperimentas ir naujų santykių pradžia. Iš tiesų, jei jūsų seksas yra tik seksas ir nieko daugiau, pasistenkite išugdyti savyje Draugą ar Brolį; jei partneris turi visą galią, kuriam laikui tapkite Motina ar Vyru. Seksualinės harmonijos pagrindas yra nuolatinis partnerių prisitaikymas vienas prie kito, gebėjimas keistis. Tačiau svarbiausia yra mūsų galimybė ir gebėjimas atlikti skirtingus vaidmenis. „Įstrigę“ viename veikėjo vaidmenyje nuskurdiname savo seksualinį „aš“. Prisiminkite aktorius, kuriems nepavyko išnaudoti savo galimybių, nes jie visą laiką vaidino tuos pačius personažus!
Seksas yra ta pati scena, ir visi žmonės yra seksualinio teatro aktoriai.
Jūs rizikuojate mirti kaip „karalienė motina“, nevaidinusi meilužės ar naivios mergaitės-dukters… Galite būti „seksualiu eismo reguliuotoju“ ir reguliuoti tai, kas vyksta, bet darykite tai iš skirtingų vaidmenų pozicijų: griežtai ir reikliai kaip mama („Tūkstantį kartų sakau: pirma mane sujaudink, o paskui dirbk!) arba švelniai ir žaismingai, kaip meilužė: „Mielasis, dar šiek tiek pasistenk dėl manęs, prašau, nes aš dar nepasiruošusi“arba naiviai ir kaprizingai, kaip dukra: „Oj, oj, tu mane užgavai, man nemalonu, dabar už tai įkąsiu!“).
Žanrų ir stilių įvairovė daro mūsų santykius unikalius ir nepakartojamus.
Versta iš straipsnio, kurios autorė: N. Olifirovič https://psy-practice.com/publications/lichnye-otnosheniya/seksualnie_roli/